Beta Karoten

Beta Karoten

Jak mądrze suplementować beta karoten? Suplementy diety przyjmują dziś osoby w każdym wieku – począwszy od małych dzieci, na seniorach skończywszy. Wśród suplementów, po które sięgamy coraz częściej, znajdują się preparaty z beta karotenem. Jak suplementować mądrze beta karoten? Kto rzeczywiście potrzebuje tego typu suplementów diety?

Rola beta karotenu w organizmie człowieka

Beta karoten pełni w organizmie człowieka wiele różnych funkcji. Przede wszystkim wspomaga prawidłowe widzenie i regenerację narządu wzroku. Co więcej, pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu trawiennego oraz odpornościowego. Beta karoten ma duży wpływ na naszą skórę, bowiem nadaje jej blask oraz młodszy wygląd, szczególnie jeśli połączymy go z witaminą E. Co więcej, dzięki beta karotenowi nasza skóra zyskuje piękny, brzoskwiniowy koloryt. Beta karoten chroni ją też przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych, dlatego o jego prawidłowy poziom powinniśmy zadbać zwłaszcza w porze letniej. O beta karotenie możemy też mówić w kontekście profilaktyki chorób serca oraz miażdżycy. Obniża on bowiem poziom złego cholesterolu we krwi. Ponadto, beta karoten chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników oraz stresem oksydacyjnym. 

W jaki sposób dostarczyć organizmowi odpowiednie dawki beta karotenu?

Beta karoten, który znajdziemy w pożywieniu, jest dobrze przyswajany przez ludzki organizm. Możemy więc, za pomocą zdrowej diety, dostarczać jego odpowiednie ilości każdego dnia. Beta karoten znajdziemy przede wszystkim w warzywach, takich jak marchewka, bakłażan, pomidory czy bataty oraz natka pietruszki. Jego spore ilości zawierają także owoce: wiśnie, pomarańcze, morele czy melony. Beta karoten znajdziemy też w algach morskich. Warunkiem, aby dostarczyć organizmowi prawidłowe ilości beta karotenu, jest regularne spożywanie wyżej wymienionych produktów. Zwykle nie mamy z tym większego problemu w porze letniej, jednak o wiele trudniej dostarczyć prawidłowe ilości beta karotenu zimą i na przednówku. Wtedy też chętnie sięgamy po różnego typu suplementy diety z beta karotenem. Podobnie jak beta karoten w żywności, ten dostępny w suplementach diety również jest dobrze przyswajany przez nasz organizm.

Kompleksy witamin czy czysty beta karoten?

Beta karoten w formie suplementów diety można kupić w sklepach online. Oferują one przede wszystkim kompleksy witamin, w których jednym ze składników jest właśnie beta karoten. Czy warto po nie sięgnąć? Lekarze polecają je osobom, które walczą także z innego rodzaju niedoborami bądź których dieta, z różnych powodów, jest uboga w składniki odżywcze. Kompleksy witamin zawierają najczęściej dodatkowo witaminę D, witaminy z grupy B, witaminę A, witaminę E oraz różnego rodzaju minerały. Sprawdźmy jednak, w jakiej dokładnie dawce jest w nich dostępny beta karoten. Bywa bowiem, że jego ilość jest niewielka i nie pokrywa dziennego zapotrzebowania – w takim przypadku suplement można stosować jako uzupełnienie zdrowej diety. Niemniej jednak nie będzie on pomocny w uzupełnianiu niedoborów. W takiej sytuacji o wiele korzystniej sięgnąć po czysty beta karoten, zazwyczaj dostępny w formie kapsułek. Czasami zawiera on dodatkowo witaminę E bądź witaminę A, jednak nie znajdziemy w jego składzie dużej ilości witamin czy minerałów. Po tego typu suplement chętnie sięgają osoby, chcące uchronić się przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych, cierpiące na różnego typu schorzenia oczu czy chcące zadbać o swoją skórę.

Jak mądrze suplementować beta karoten?

Beta Karoten
Beta Karoten

Z ilością beta karotenu w diecie nie można przesadzać, bowiem w zbyt dużych ilościach wywiera on niekorzystny wpływ na nasz organizm. Może bowiem doprowadzić do uszkodzenia nerek czy wątroby, a także osłabienia. Co więcej, pod wpływem dużych ilości karotenoidów, skóra nabiera nieestetycznej, pomarańczowej barwy. Pojawia się więc pytanie, jak mądrze suplementować beta karoten? Przede wszystkim nie powinniśmy po niego sięgać, jeśli dostarczamy odpowiednie ilości tej witaminy wraz z pożywieniem. W tym przypadku co za dużo, to niezdrowo. Jeśli natomiast nasza dieta jest uboga w składniki odżywcze bądź borykamy się z niedoborem beta karotenu, stosujmy suplement diety zgodnie z zaleceniami producenta. Zazwyczaj podaje on, jak długo można przyjmować preparat bez konsultacji z lekarzem. Po odbyciu kuracji, możemy sprawdzić poziom beta karotenu we krwi i ocenić, czy dalsza suplementacja jest konieczna. Pamiętajmy, aby nie przyjmować beta karotenu, jeśli cierpimy na różnego rodzaju schorzenia nerek bądź wątroby. Suplementów z beta karotenem nie podawajmy dzieciom (chyba, że zaleci nam je pediatra). Nie powinny ich przyjmować kobiety w ciąży, bowiem nadmiar beta karotenu ma działanie poronne. Specjaliści radzą, aby przyszłe mamy nie aplikowały w okolicach brzucha kremów czy preparatów, zawierających beta karoten. Często bowiem jest on dodawany do różnego rodzaju kosmetyków nawilżających bądź ujędrniających skórę. Kobiety karmiące piersią również nie powinny suplementować beta karotenu na własną rękę, a jedynie po konsultacji z lekarzem. 

About the Author

You may also like these