Witamina A – gdzie najwięcej?

Witaminy i minerały są nam wszystkim niezbędne do codziennego funkcjonowania. Nie sposób nie zauważyć, że znalezienie najlepszego suplementu może nastręczać wielu trudności. Większość witamin i minerałów powinniśmy jednak dostarczać sobie w formie naturalnej, wraz z żywnością. Nie inaczej jest z witaminą A, którą warto uznać za jedną z najważniejszych witamin. Na szczęście, istnieje wiele produktów, które charakteryzują się wysoką zawartością witaminy A. Warto więc dowiedzieć się, gdzie jest jej najwięcej. Dobrze jest również zapoznać się z objawami nadmiaru, jak i niedoboru tej istotnej witaminy w naszym organizmie.

Czy witaminę A można przedawkować?

Wiele osób zastanawia się nad tym, czy witaminę A można przedawkować. Okazuje się jednak, że jest to jak najbardziej możliwe. Niestety, prawdopodobieństwo przedawkowania witaminy A rośnie, jeżeli przyjmujemy suplementy przez długi okres czasu. Najlepszym sposobem na uniknięcie przedawkowania witaminy A jest stosowanie się do zaleceń producenta zawartych w ulotce. Warto obserwować także charakterystyczne objawy ze strony swojego ciała. Ponadto, w razie wątpliwości, zawsze można oznaczyć poziom witaminy A w swojej krwi. Nie sposób nie zauważyć, że nadmiar witaminy A może manifestować się między innymi poprzez żółtawe zabarwienie skóry. Niestety, czasami może dojść do tego powiększenie wątroby. Ponadto, skutkami nadmiaru witaminy A w organizmie mogą być mdłości i wymioty. Niekiedy może dojść do silnych bólów głowy, które nie reagują szybko na środki przeciwbólowe. Niestety, nie zawsze samodzielnie można ocenić, czy dane objawy wynikają z nadmiaru czy niedoboru witaminy A. Przyczyna ich występowania może być nawet jeszcze inna. Z tego też względu, dobrze byłoby skontaktować się z doświadczonym lekarzem. Nie sposób nie zauważyć, że w niektórych przypadkach konieczne może okazać się wykonanie badań obrazowych. Na szczęście, nie zawsze jest to konieczne.

Czym objawia się brak wystarczającej ilości witaminy A w organizmie?

Witamina A - gdzie najwięcej?Brak wystarczającej ilości witaminy A to znacznie powszechniejszy problem niż jej nadmiar. Nie oznacza to jednak, że mniej uciążliwy. Warto więc mieć świadomość tego, czym objawia się niedobór tej ważnej witaminy w naszym organizmie. Doskonale byłoby również zdawać sobie sprawę z tego, jak reagować na objawy niedoboru. Najpowszechniejszym objawem niedoboru witaminy A jest rzecz jasna słabe widzenie po zapadnięciu zmroku, czyli tak zwana kurza ślepota. Ponadto, brak wystarczającej ilości witaminy A w naszym organizmie może objawiać się poprzez zły wygląd skóry, włosów oraz paznokci. Na skórze może dojść do pojawienia się uciążliwych niedoskonałości i przebarwień. Ponadto, niedobór witaminy A może objawić się zajadami oraz rzecz jasna suchością skóry. Objawy świadczące o niedoborze witaminy A także nie należą do oczywistych, choć są dość specyficzne. Mogą równie dobrze wynikać z innych stanów chorobowych i należy mieć tego świadomość. Wskazana będzie więc wizyta u lekarza rodzinnego lub oznaczenie stężenia witaminy A we krwi.

Co warto wiedzieć o suplementacji?

Suplementacja witaminy A powinna być jak najlepiej przemyślana. O suplementacji warto myśleć w szczególności wówczas, gdy z jakichś względów brakuje nam jej w organizmie. Nie da się ukryć, że suplementacja musi być systematyczna. W przeciwnym bowiem razie mowy o efektach być niestety nie może. Najlepszym rozwiązaniem będzie więc zakupienie suplementu, który doradza nam lekarz bądź farmaceuta. Nie ulega wątpliwości, że suplement możemy zakupić zarówno w drogeriach, jak i aptekach. Możemy zrobić zakupy stacjonarnie, jak i internetowo. Wiele zależy od naszych osobistych preferencji. Nie sposób nie zauważyć, że suplementacja powinna odbywać się zawsze zgodnie ze wskazówkami producenta znajdującymi się na opakowaniu suplementu.

Zobacz również:

 

Jakie produkty są naturalnie bogate w witaminę A?

Najlepszym rozwiązaniem będzie naturalne dostarczanie witaminy A do swojego organizmu. Wiele osób zastanawia się jednak nad tym, w jaki sposób trzeba to zrobić. Nie sposób zaprzeczyć temu, iż w witaminę A bogatych jest wiele produktów. Mowa tu między innymi o produktach mlecznych, takich jak sery, mleko czy masło. Warto wspomnieć również o jajkach, bo w nich także znajdują się spore ilości witaminy A. Wreszcie, witamina A znajduje się także w owocach i warzywach, w szczególności w tych o pomarańczowym zabarwieniu. Nie sposób nie zauważyć, że w witaminę A bogata jest dynia, marchewka i pomarańcza. Ponadto, spore ilości tejże witaminy znajdziemy w szpinaku oraz w zielonej sałacie lodowej czy masłowej. Warto byłoby dbać o różnorodną dietę. Wówczas prawdopodobieństwo dostarczenia swojemu organizmowi odpowiedniej ilości witaminy A jest zdecydowanie największe. Nie sposób nie zauważyć, że witamina A musi być zażywana regularnie. Wskazana jest również cierpliwość. Rezultaty nie pojawią się bowiem od razu. Dostrzeżemy je po około dwóch, trzech tygodniach systematycznego stosowania suplementu. Jeśli niedobór był duży, efekty pojawią się później.