Witamina B12 na co działa?

Witamina B12 odpowiada za utrzymanie dobrej kondycji układu nerwowego, krwionośnego oraz pokarmowego. Jej niedobór występuje niezwykle często, ale na szczęście można sobie z nim skutecznie radzić, stosując suplementację. Poza tym dieta bogata w produkty pochodzenia zwierzęcego jest istotnym czynnikiem, który wpływa na jej prawidłowy poziom w organizmie. Co warto wiedzieć o tej witaminie?

Czym cechuje się witamina B12?

Witamina B12, zwana również kobalminą, to organiczny związek chemiczny, który zawiera jony kobaltu. Jej optymalna ilość w organizmie ma znaczący wpływ na pracę układu nerwowego oraz krwionośnego. Uczestniczy w wytwarzaniu czerwonych ciałek krwi, a także chroni przed anemią. W jaki sposób wpływa na działanie układu nerwowego? Bierze udział w wytwarzaniu otoczek nerwowych, które zabezpieczają i izolują komórki nerwowe. Witamina B12 na co działa?Jest konieczna w syntezie białek i kwasów nukleinowych w komórkach. Razem z witaminą B6 oraz kwasem foliowym wyrównuje poziom homocysteiny, której podwyższony poziom jest jedną z głównych przyczyn miażdżycy. Ponadto uczestniczy w przemianie kwasu foliowego do jego biologicznie aktywnej formy. Prawidłowy poziom witaminy B12 nie pozostaje bez znaczenia dla psychiki. Niektóre badania sugerują, że jej niedobór może przyczynić się do rozwoju choroby Alzheimera. Jak pokazują powyższe właściwości kobalminy, ma ona istotny wpływ dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu- zarówno w sferze fizycznej, jak i psychicznej. Jej tworzenie się jest możliwe tylko z udziałem mikroorganizmów. Organizm nie potrafi wytworzyć jej samodzielnie, dlatego koniecznie należy zadbać o jej dostarczanie wraz z posiłkiem. B12 dostępna jest w wielu różnych formach, które zmieniają się w obszarze organizmu. W zależności od danej formy witamina posiada inną trwałość, jak i strukturę. Wiedząc, że odpowiedni jej poziom można zapewnić sobie, stosując zdrową dietę, warto wiedzieć w jakich produktach się znajduje. Przede wszystkim są to produkty pochodzenia zwierzęcego. Jej niewielka ilość znajduje się też w kiszonkach. Najwięcej jest jej w wątróbce. Następnie dostępna jest w jajach i rybach, a także wołowinie i cielęcinie. Zdecydowanie mniej zawierają jej wędliny, przetwory mleczne, drób czy wieprzowina.

Na co działa witamina B12?

Witamina B12 wykazuje wszechstronne działanie. Uczestniczy w produkcji kwasów nukleinowych i krwinek czerwonych. Ponadto jest odpowiedzialna za wiele reakcji metabolicznych, w tym: białek, tłuszczów i węglowodanów. Tworzy osłonkę mielinową włókien nerwowych, a także wspomaga syntezę neuroprzekaźników takich jak dopamina czy serotonina. Witamina B12 jest warunkiem koniecznym, aby uzyskać aktywną formę kwasu foliowego. Rola kwasu foliowego jest szczególnie istotna w przypadku kobiet w ciąży lub planujących macierzyństwo.

Zobacz również:

 

Jakie są objawy nadmiaru i niedoboru witaminy B12?

Niedobór witaminy B12 to powszechny problem, szczególnie na diecie wegetariańskiej i wegańskiej. Nadmiar tego składnika jest jednak sytuacją bardzo rzadką. Co ma na to wpływ? Dzieje się tak, dlatego że witamina B12, która jest rozpuszczalna w wodzie, może być wydalana wraz z potem i moczem. W związku z tym jej przedawkowanie jest prawie niemożliwe. U niektórych osób mogą się jednak pojawić alergie na witaminę B12. Występują wtedy między innymi: krwawienie z nosa, inne reakcje alergiczne, a w skrajnych przypadkach nawet wstrząs anafilaktyczny.

Jakie są jednak objawy niedoboru, który jest stosunkowo częstym zjawiskiem? Objawy można podzielić ze względu na układu, których dotyczą:

– układu krwionośnego. Najczęściej pojawia się anemia, niedokrwistość megaloblastyczna, która objawia się zawrotami głowy, dusznościami, bladością, ogólnym osłabieniem, zaburzeniami koncentracji, szybką akcją serca,

– układu nerwowego. Mogą występować zaburzenia zmysłu słuchu, czucia, węchu, a także zaburzenia ruchu i specyficzne zawroty głowy np. przy nagłym wstawaniu. Niedobór może również wywoływać niedowład i drętwienie kończyn,

–  układu pokarmowego. Najczęściej pojawia się utrata apetytu i spadek wagi, a także nudności i zaburzenia smaku. Charakterystyczne jest także obrzmienie i zaczerwienienie języka. Często występują biegunki lub zaparcia,

– skóra. W niektórych przypadkach niedobór witaminy B12 prowadzi do bielactwa nabytego albo zmienionego odcienia skóry na bladożółty,

– psychika. Objawy psychiczne wynikają z nieprawidłowej pracy neuroprzekaźników. Najczęściej pojawiają się zaburzenia nastroju, w tym: depresja, zmienność nastrojów, mania, a także zaburzenia poznawcze.

Warto zdawać sobie sprawę, że właściwości witaminy B12, jak i jej wpływ na organizm są bardzo złożone. W związku z tym jej oddziaływanie na funkcje poszczególnych układów jest szerokie. Oprócz wspomnianych przejawów jej działania, wymienia się również jej wpływ na układ immunologiczny, który pełni nadrzędną rolę w zapobieganiu chorobom zakaźnym, a także utrzymuje odpowiedni poziom homocysteiny. Warto zatem zadbać o prawidłowy poziom witaminy B12 w organizmie, a w przypadku braków – wspomóc się suplementacją.