PSYCHOTERAPIA

Psychoterapia jest jedną z najpopularniejszych metod pomocy psychologicznej. W tym artykule dowiesz się, czym ona właściwie jest oraz jak znaleźć najlepszą dla siebie metodę leczenia.

Czym jest psychoterapia? 

 Jest ona najpopularniejszą i jedną z najskuteczniejszych metod mających na celu wspomaganie osoby mającej problemy natury psychologicznej. Częste wizyty u psychoterapeuty mają na celu lepsze zrozumienie siebie jako osoby, sposobów myślenia oraz reakcji na emocje. Psychoterapia może być formą higieny zdrowia psychicznego, tak samo jak zdrowe odżywianie czy regularny wysiłek fizyczny. Wszystko to służyć ma naszemu lepszemu samopoczuciu i poprawieniu kondycji naszego ciała. Częsty kontakt z psychoterapeutą pomoże nam uniknąć chorób cywilizacyjnych jak również wzmocni naszą mentalną odporność. 

 Celem psychoterapii jest spełnienie głównych trzech kategorii pracy terapeutycznej. Jako pierwsze wymienić należy tutaj zapobieganie spadkom nastroju, czy po prostu „gorszym dniem”. Po drugie sesje z psychoterapeutą mają przywrócić nasz poprzedni stabilny stan psychiczny sprzed pogorszenia. Po trzecie chcemy radzić sobie sami z bieżącymi problemami jakie napotykamy w naszym życiu każdego dnia. Stajemy się dzięki temu odporniejsi i silniejsi w starciu z codziennymi stresorami. 

 Czym psychoterapia nie jest?

  • Zajęciami na których otrzymasz wskazówki co masz robić
  • Procesem w którym to ktoś inny weźmie odpowiedzialność za wszelkie zmiany w twoim życiu
  • Spotkaniem na którym porozmawiasz ze specjalistą jak ze swoim kolegą/koleżanką.
  • Miejscem gdzie ktoś będzie Cię oceniał.

Początki psychoterapii

 Pierwszy kontakt z psychoterapeutą, może się wydawać nieco dziwny. Charakter rozmowy i zadawane przez specjalistę pytania mogą w znaczny sposób odbiegać od problemu. Jest to jednak zabieg celowy, ma on skierować uwagę pacjenta na rzeczy których on sam nie dostrzega. Warto również zdać sobie sprawę, że pierwsze spotkania są dla psychoterapeuty kluczowe po to by poznać daną osobę. Nie można więc od samego początku spodziewać się spektakularnych efektów, należy dać sobie ze wszystkim czas.

 Niektóre metody psychoterapii opierają się na rozmaitych ćwiczeniach, wizualizowaniu pewnych rzeczy czy zadań które przeznaczone są do realizacji pomiędzy sesjami ze specjalistą. Tego typu zabiegi mogą w wielu przypadkach zwiększyć skuteczność sesji terapeutycznych, należy jednak pamiętać, że każdy klient ma różne potrzeby tak samo jak każdy psychoterapeuta ma swój indywidualny styl pracy. Czasami zdarza się, że psychoterapia postrzegana jest jako metoda leczenia osób cierpiących na zaburzenia lub takich które mają znaczne trudności w funkcjonowaniu w życiu codziennym. Prawda leży jednak pośrodku ponieważ psychologiczne wsparcie ma zdecydowanie szersze zastosowanie. Dzięki spotkaniom z psychoterapeutą możemy polepszyć jakość naszego życia emocjonalnego, podbudować poczucie własnej wartości czy podreperować nasze relacje w związku czy z bliskimi. 

 To jak dużą ilość spotkań będziemy musieli odbyć zależy od rodzaju i złożoności naszych problemów. Przyjęło się, że psychoterapię można podzielić na tę krótko i długoterminową. Ta pierwsza forma ogranicza się do około 20 spotkań, i ma na celu rozwiązanie jednego określonego problemu. Do drugiej formy terapii (długoterminowej) zaliczymy większą ilość spotkań i mają one w założeniu to by głębiej poznać siebie, swoje mocne i słabe strony, lęki po ty by zyskać dawny spokój i harmonię dnia codziennego. 

Jakie są różnicę między psychoterapią a psychologiem?

 Na początku warto zacząć od tego kim jest psychoterapeuta a kim psycholog. By stać się psychologiem należy być absolwentem studiów wyższych i posiadać tytuł magistra psychologii. Psychoterapeuta natomiast może, ale niekoniecznie musi być psychologiem. Zaczęcie pracy w zakresie psychoterapii musi być poparte ukończeniem 4 letniej szkoły psychoterapii. 

 Sesje z psychologiem są bardziej doraźnym wsparciem w bieżących problemach i rozterkach. Celem tego typu sesji jest poradzenie sobie z problemami, oraz obranie określonej drogi prowadzącej do przezwyciężenia danego problemu. Korzystając z porad psychologa możemy liczyć na wsparcie w określonych dziedzinach życia. 

 Założeniem psychoterapii jest natomiast długotrwała praca nad sobą oraz głębsze poznanie siebie. Regularne spotkania mają na celu poszerzenie świadomości klienta. Zadaniem klienta jest to by pamiętać o swojej roli. Ma ona polegać na odkrywaniu siebie, w takim zakresie jaki jest w danym momencie możliwy. Dobrze jest by pacjent nie przymuszał się do wyznań, i na wszystko dał sobie czas. Okłamywanie siebie czy tuszowanie pewnych faktów może wydłużyć całą terapię, ale także zaszkodzi całościowemu procesowi terapeutycznemu. 

 Każdy za nas powinien traktować wizyty u psychoterapeuty jako element dbanie o swoje dobro. Odpowiednia kondycja psychiczna jest niezbędnym elementem w dzisiejszych czasach pełnych stresu i wyzwań dnia codziennego. Dbając o siebie dbamy nie tylko o własne potrzeby, ale mamy także realny wpływ na jakość relacji łączących nas z bliskimi.